Dlaczego tak popularne stały się ostatnio podcasty?
Podcast, jeżeli jeszcze ktoś nie kojarzy tej formy komunikacji, jest to nowoczesna forma audiowizualna, ukazująca się w Internecie, najczęściej w formie audycji, czy plików dźwiękowych. Powstają podcasty jednorazowe ale również całe cykle, sezony, serie audycji. Jej twórcą może być każdy z nas, ale oczywiście najpopularniejsze są te, które są tworzone przez osoby znane, czy influancerów. Taka forma pozwala na przekazanie wiedzy, czegoś interesującego, ale także na rozrywkę.
Wzrost popularności podcastów.
Od momentu powstania tej formy komunikacji, czyli w okolicach 2004 roku, podcasty zyskują na popularności około 10-20 % rocznie. Prawie 60 % odbiorców ma ulubione dwie do czterech audycji, ponad 50 % osób słucha podcastów przynamniej raz w tygodniu. Prawie ćwierć polskich internautów słuchała podcastu przynajmniej raz w życiu.
Jest to forma o tyle przyjazna dla odbiorcy, że można jej słuchać w wielu miejscach, nie bardzo ona przeszkadza w pracy, czy w prowadzeniu pojazdów. Zazwyczaj twórcy skupiają się na treści, zatem można ich słuchać, wykonując inne czynności. Jedyną koniecznością jest posiadanie urządzenia z dostępem do Internetu, co obecnie ma niemal każdy.
Właśnie powszechny dostęp do Internetu, nie tylko domowego ale również mobilnego oraz popularność smartfonów wpłynął na rosnącą wciąż popularność podcastów.
Jest wiele aplikacji, które oferują w swojej bazie podcasty, takie jak popularny Spitify, YouTube czy iTunes dla użytkowników Apple. Mamy w nich dostępne biblioteki podcastów, które zawierają ogromne ilości pozycji z całego świata. Każdy najdzie coś dla siebie, niezależnie od tego, jaka tematyka go interesuje, ponieważ jest tu omówiony chyba każdy temat.
Radio i telewizja kontra Internet.
To trochę starcie dwóch gigantów, ale wychodzi na to, że to Internet jest medium przyszłości. Do odbioru telewizji potrzeba drogich odbiorników. Radio to zazwyczaj duże urządzenie, które jest zależne od jakości fali radiowej. Te media mają swoje ograniczenia. Natomiast Internet potrzebuje co prawda drogich urządzeń, ale są one bardzo wielofunkcyjne i trudno wyobrazić sobie pracę bez smartfona czy przenośnego komputera. Dlatego właśnie podcast, będący niejako przeniesieniem tradycyjnej i dobrze znanej formy audycji do nowego medium – Internetu, jest tak popularne. Na plus przemawia również fakt, że urządzenie, na którym słuchamy takiej audycji nie musi mieć wysokich parametrów, ponieważ z reguły jest tylko wersja audio.
Przewagą internetowych audycji jest również to, że w dowolnym momencie możemy je zatrzymać, jeśli musimy coś zrobić i włączyć, nic nie tracąc. To bardzo komfortowe, bo nie stracimy wątku.
Edukacja i marketing.
Podcasty zyskują na popularności odkąd internauci doceniają rozwój osobisty. Bardzo duża część tego rodzaju audycji dotyczy nauki, wiedzy, jest dzieleniem się doświadczeniem. W ten sposób możemy uczyć się języków, rozwijać kompetencje biznesowe, nauczyć się technik negocjacji, czy rozwijać się w dowolnej, interesującej nas dziedzinie.
Oczywiście, marketing już odkrył wartość podcastów i traktuje je jako content marketing. Dzięki nim można dzieląc się wiedzą, kreować pozytywny wizerunek swojej marki i zyskać nowych, wiernych odbiorców. Bardzo mocno doceniamy trendy edukacyjne w marketingu, klienci cenią sobie to, że dostają wiedzę branżową w pigułce. Dużo chętniej wtedy śledzą nasz kanał, dzielą się naszymi treściami. Dla obu stron przedstawia to same korzyści, twórzmy więc interesujący content w formie podcastów.
Najnowsze komentarze