Jak wybrać influencera do kampanii marketingowej?
Reklama, jest w naszej codzienności na tyle znanym zabiegiem, że niekiedy nie traktujemy jej wiarygodnie. Najnowsze badania pokazują, że klienci kupują produkty które mają dobrą opinię. Zwłaszcza ludzi, do których mają zaufanie i którym ufają. Jak więc wybrać influencera do swojej kampanii marketingowej?
Kim jest influencer i czy faktycznie będzie mi potrzebny?
Rola influencera, jest w obecnych czasach coraz bardziej zauważalna. Dzięki temu, że gromadzi on wokół siebie osoby z którymi zawiązuje relacje, ma wspólne pasje i zainteresowania lub posiada szczegółową wiedzę na temat danej dziedziny. Wielokrotnie, influencer staje się jednostką opiniotwórczą. W miarę upływu czasu zauważono, że osoby udzielające wypowiedzi w sieci, opierające się na rozmowach ze swoimi obserwatorami, dzielące z nimi wspólny obszar zainteresowań, mają ogromny wpływ na to, jak zostaną odebrane ich słowa lub czyny. Często wiązało się to z chęcią pewnego rodzaju naśladownictwa, przynależenia do grupy lub uzyskaniem akceptacji danego środowiska.
Dlatego też influencer coraz częściej staje się osobą opiniotwórczą.
Jeśli kampanię prowadzimy w oparciu o współpracę z cenionym influencerem, to całkiem szybko zobaczymy pierwsze efekty sprzedażowe. Często też, tego typu reklama, jest zdecydowanie tańsza w porównaniu do profesjonalnych, dużych kampanii reklamowych. Współpraca z influencerem opiera się głownie na relacjach, zaufaniu, współczuciu, wiedzy lub empatii wypracowanej na przestrzeni obserwator – influencer. To właśnie dlatego, skuteczność reklamy, może być tu zauważona, przy minimalnym nakładzie finansowym.
Dobry influencer nie jest zły, czyli jak zadbać o sukcesy kampanii.
Jeśli zależy nam na skutecznej kampanii, musimy przywiązać dużą wagę do tego, aby samemu nie stać się ofiarą fake marketingu i sztucznego powiększania zakresu obserwatorów.Jeśli potrzebujemy przeanalizować, jakiego rodzaju influencerów należy unikać, to będzie konieczne skupienie się na kilku ważnych elementach.
Po pierwsze, nie mogą to być konta tzw. “puste”, czyli nieposiadające zdjęć, informacji, wpisów, ale cieszące się dużą ilością obserwujących. Po drugie, ważne jest, aby obserwujący, byli wiarygodni pod względem języka w jakim mówią, kraju z jakiego pochodzą itd. Dlaczego jest to tak istotne? Ponieważ coraz bardziej popularnym staje się zabieg kupowania obserwatorów. Mogą to być osoby, które nie posługują się tym samym językiem, co autor wpisu.
Zaufany influencer to ktoś, kto wypowiada się na tematy o których ma wiedzę lub udowadnia swoje wypowiedzi i tezy, poprzez pokazanie wiarygodnych źródeł informacji. Jeśli dana osoba jest specjalistą w danej dziedzinie, to zakres obserwujących ją osób w naturalny sposób będzie się zwiększał. Bez konieczności sztucznego kupowania lajków.
Rośnie znaczenie influencerów
Rola influencera zdecydowanie rośnie. Wiele osób, posiada wrażenie, że wszechobecna reklama dominuje ich codzienność i wpływa na zmniejszenie koncentracji lub powoduje rozdrażnienie. Jeśli zatem, nasz potencjalny klient, będzie zainteresowany zakupem konkretnego produktu, ale nie będzie chciał tracić czasu na wizytę w sklepie i analizę poszczególnych ofert, to prawdopodobnie zada pytanie osobie do której ma zaufanie, aby się skonsultować. W odpowiedzi otrzyma konkretne informacje lub wypowiedź, która będzie podparta opiniami pozostałych obserwatorów.
Dzięki takiej formie współpracy, zarówno influencer jak i firma zlecająca, otrzymują określoną korzyść. Natomiast klient, skupia się na treści polecenia i od jego zgodności z prawdą,często uzależnia dalszą obserwację konkretnego profilu. Polecenie opierające się na zaufaniu, jest o tyle trudniejsze, że najczęściej dotyczy najbliższej rodziny i zaufanego kręgu przyjaciół.
Dlatego właśnie, dobry influencerw szczery i prawdziwy sposób, zdecyduje się na kampanię, którą istotnie popiera. Jednocześnie maksymalnie ogranicza niezadowolenie obserwujących, których mógłby stracić w wyniku dokonania złego polecenia lub poświadczenia nieprawdy.
Ciężko wybrać odpowiedniego influencera. Nie chodzi już o to, żeby dobrać tego, który ma obserwujących wśród grupy docelowej, ale o samo nastawienie influencerów. Z doświadczenia wiem, że wielu “wielkich” jest mocno zapatrzona w siebie, a ich profile przypominają słupy reklamowe i nie mają nic wspólnego z wiarygodnym przekazem. Lepiej iść w drobnych użytkowników, czyli właśnie tych micro digital influencerów.