Kto korzysta z aromamarketingu?

Konkurencja na rynku jest coraz większa. To stwierdzenie odnosi się do każdej branży. W związku z tym specjaliści od marketingu prześcigają się w pomysłach, jak zyskać przewagę nad konkurencją i przyciągnąć uwagę klienta. Dość młodym, aczkolwiek coraz popularniejszym rozwiązaniem jest aromamarketing. Nie powinno nas to zaskakiwać, ponieważ badania dowodzą, że aż na 75% decyzji, które podejmujemy na co dzień, wpływa, to co czujemy. Czym dokładnie charakteryzuje się ten rodzaj promocji biznesu? Zachęcamy do przeczytania artykułu!
Czym jest aromamarketing?
Aromamarketing inaczej zwany marketingiem zapachowym jest elementem marketingu sensorycznego. Przemawia on do naszych emocji, wzmacnia je i wzbogaca, prowadząc do zamierzonego efektu. Odpowiednio dobrany zapach wywołuje w nas poczucie bezpieczeństwa i komfortu. Jednak to nie wszystko! Woń może wpływać nawet na zmniejszenie odczuwania bólu, czy zwiększenie poczucia prestiżu. Co ciekawe, aromamarketing pozytywnie wpływa na lojalność i powracanie klientów. Bez wątpienia marketing zapachowy wpisuje się w trend reklamy 5D, czyli takiej, która oddziałuje na wszystkie zmysły klienta i zakłada wywołanie interakcji między marką a odbiorcą.
Niesamowita moc zapachów
Jak pokazują badania, bodźce zarachowane mają naprawdę niesamowitą moc. Oddziaływają na nasze emocje często dużo mocniej niż bodźce wzrokowe czy słuchowe. Dodatkowo są przez nas o wiele lepiej zapamiętywane. Przyjemne zapachy aktywują spontaniczne emocje i odczucia człowieka. Żaden inny zmysł nie jest w stanie dorównać węchowi pod względem intensywności odczuć. Tak więc wystarczy, że odpowiednio dobierzemy zapach i tym samym możemy wpływać na:
- Zachowania klientów
- Decyzje dotyczące zakupów
- Czas przebywania klientów w miejscu dokonywania zakupu
- Zwiększenie lojalności wobec marki
- Poprawę wizerunku marki
- Poprawę samopoczucia — nie tylko klientów, ale również pracowników, co daje podwójne korzyści.
Wpływ poszczególnych zapachów na zachowania ludzi
Niepodważalne jest to, że aromamarketing jest skutecznym działaniem promocyjnym i warto wykorzystać go w swoim biznesie. Jednak tylko w sytuacji, gdy zapach zostanie odpowiednio dobrany do branży, w której działamy. Jak to zrobić? Oto kilka przykładów oddziaływania zapachów na ludzi:
Zapach świeżego pieczywa — wzmacnia uczucie głodu, a dodatkowo sprawia, że mężczyźni łagodnieją.
Świeżo parzona kawa – działa pobudzająco, podobnie jak zapach pieczywa zwiększa odczuwanie głodu.
Zapach skóry (materiału) – zwiększa pewność siebie i wpływa na odczuwanie ekskluzywności i prestiżu.
Zapach alg morskich i mięty – relaksuje i uspokaja, co ciekawe może przyczyniać się do odczuwania chłodu.
Cynamon i miód – poprawiają nastrój, uspokajają i wywołują odczucia ciepła.
Jakie firmy wykorzystują aromamarketing?
Możliwości są w zasadzie nieograniczone. Kluczem do sukcesu jest dobranie zapachu do efektu, jaki chcemy osiągnąć i branży, w której działamy. Tak więc restauracje, piekarnie i wszystkie firmy związane z gastronomią powinny sięgnąć po zapachy kojarzone z jedzeniem. Ważne, by było to wysokiej jakości jedzenie. Na przykład świeże pieczywo, zioła prowansalskie, mielone migdały czy ciasta. Natomiast sklepy odzieżowe czy inne sieciówki najlepiej, gdy skupią się na zapachach, które poprawiają nastrój. Przełoży się to na większą motywację u klientów do robienia zakupów i na większą wydajność wśród pracowników. Aromamarketing może zostać wykorzystany nawęt podczas organizowania szkoleń czy konferencji, gdzie odpowiednie zapachy poprawią koncentrację uczestników i zredukują ich poziom stresu.
Korzystam w sklepie moim z aromatyzacji, kiedyś nie znałam tego i rozpylałam cokolwiek, aby przyciągnąć, ale jednak nie przynosiło to takich efektów jak specjalnie dobrany zapach do mojego biznesu przez aroma design. Byłam zaskoczona, ze aromamarketing ma aż takie znaczenie