Trendy w marketingu, czyli w którą stronę zmierza świat
Najważniejsze trendy marketingowe przychodzą do nas z zachodu. Zdecydowana większość z nich dotyka problematyki reklamy w sieci. Już wiemy, że nowoczesny człowiek bardziej ufa poleceniom znajomych i liderów opinii nawet niż samemu sobie. Nawet 82 procent z nas opiera swoje tendencje zakupowe na opinii znalezionej w sieci. Wraz z tą tendencją większe znaczenie w świecie reklamy nabierają influencerzy – ci duzi i mali. To jednak nie wszystkie trendy nadchodzących kilku lat.
Tendencje na przyszłość wyglądają następująco
- Będziemy bardziej opierać się na relacjach z klientem – długotrwałych i stałych. Nie nastawiamy się już tak bardzo na natychmiastową sprzedaż. Ważniejsza zaczyna stawać się marka i budowanie opinii. Dzięki nim wywieramy wpływ na klientów, którzy chętnie przywiązują się do naszej marki i pozostają z nią na znacznie dłużej.
- Stawiamy na webinaria. Pozwalamy specjalistom dojść do głosu. Większym zainteresowaniem cieszą się relacje wideo prezentowane w sieci. Liderzy opinii, czyli influencerzy oraz specjaliści z wielu niszowych dziedzin, którzy potrafią opowiadać i sprzedawać mają wielkie szanse na sukces. Wytworzona wokół nich społeczność to jeszcze niedoszli nasi klienci, z którymi warto wejść w relację. Co ważniejsze nie ponosimy horrendalnych kosztów wynajmów sal w hotelach, zapewnienia wystarczającej ilości towaru czy zapłacenia pensji przedstawicielom handlowym prowadzącym spotkanie. Jedyne koszty, jakie nas interesują to albo kamera internetowa podłączona do komputera, albo pensja influencera, do którego społeczności pragniemy dotrzeć.
- A co jeśli program wykona pracę za nas. Algorytmy są już w stanie zdziałać bardzo dużo. Dzięki nim łatwiej jest nam sprecyzować grupę docelową albo znaleźć witryny, z których pochodzi większość naszego ruchu. Zautomatyzowanie procesu dotarcia do klienta, choćby tylko drogą mailową zapewni firmom niemal nieograniczone możliwości dotarcia do danej grupy docelowej. Automatyczne wiadomości już z nami są – witają nas imieniem i ślą najnowsze newslettery. Dopracowanie tych mechanizmów może mieć duże znaczenie w przyszłości.
Kompleksowość i długofalowe działania
- Omnichannel, czyli konfiguracja wszystkich kanałów w jeden. Sposobów na dotarcie do klienta jest wiele – tyle ile skrzynek pocztowych i portali społecznościowych. Konfiguracja ich w jedną całość pozwala docierać do klienta, który choćby raz dotarł na naszą witrynę. Pozwala precyzować i personalizować reklamy, które wyświetlane są przez wyszukiwarki i rozmaite witryny.
- Budowa marki powinna być najważniejszym, długofalowym celem każdej firmy. Dzięki niej zdobywamy stałych i pewnych klientów, którzy nigdy nie zawodzą. Obecność w sieci bez marki oznacza przecież ciągłą walkę o zainteresowanie internautów, stałe ponoszenie tych samych i nigdy niezwracających się kosztów. Marka, logo, witryna, i budowanie relacji z klientem to podstawa obecnie działającego marketingu.
- W sieci nie można pozwolić po prostu o sobie zapomnieć. Dlatego też dużą popularnością cieszą się streamy, a najlepiej cykliczne streamy. To wideo na żywo, które zapewnia nam dotarcie do wcześniej stworzonej grupy odbiorców. Warte wiele, ale wyłącznie, gdy mamy za sobą sprawdzoną i pewną markę oraz solidną społeczność. Cykliczne streamy zapewniają stały kontakt z odbiorcą i pozwalają mu jeszcze bardziej zaangażować się w to, co robimy. Dzięki nim relacja z klientem wchodzi na kolejny poziom. Zbudowana w ten sposób więź jest o wiele trwalsza.
Podsumowanie
Marketing tak jak i ludzie wokół, stale ewoluuje. Dawno używane chwyty dziś już nikogo nie zaskakują. Obecnie liczy się nie tylko marka, ale także jej zaangażowanie w relacje z każdym, indywidualnym klientem. Z tego też powodu ważną rolę marketingową zrzuca się na obsługę klienta. Bardzo często o naszych tendencjach zakupowych decyduje kontakt z drugim człowiekiem, choćby w formie filmu wideo. Z żywym człowiekiem, takim jak każdy z nas. Ale jednocześnie będącym niekwestionowanym specjalistą w swojej dziedzinie. Dlatego też coraz łatwiej dotrzeć do odbiorców w niszowych grupach na portalach społecznościowych, prowadzonych przez influencerów, którzy swoją osobą jednoczą tę grupę w jednej społeczności.
Najnowsze komentarze